Kuchipudi
Dříve byli tanečníci pouze muži, protože Siddhendra cítil, že kdyby zapojil ženy, vedlo by to k úpadku tohoto tance. Napsal také Paridžátha Paharanam, což je pravděpodobně první Kučipudi taneční divadlo. Původně nešlo o sólový tanec, vždy tančila skupina mužů nebo chlapců. Podle dalšícho z nesčetných příběhů, které se k tomuto tanci pojí, viděl jeden krutý král představení, kde tanečníci plně zobrazili jeho hrůzovládu. po tomto vystoupení se král zastyděl a přestal se svým terorem. Původně, stejně jako ostatní tance, bylo Kučipudi výhradně chrámových uměním. v součastné době je Kučipudi spíše sólovým tancem, který si ale ponechal bohaté výrazy obličeje, houpavé pohyby kolenou a kruhové pohyby rukou. Samozřejmě jej dnes tančí i ženy.
Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Tanec je založen na Bhagavata Mela Nátakam, neboli na tradičním tanci spojeném s divadlem. Stejně jako v Bharatanatjam, které je Kučipudi velmi podobné, se kombinuje Nritta (rytmická sekvence), Nritja (rytmická pasáž pojená s divadelním představením) a Nátja (čisté divadlo s příběhem a postavami). Kučipudi poznáte podle vemi rychlé práce nohou, stylizované mimiky a občas také prokládané dialogy herců - tanečníků. Další jedinečností Kučipudi je Tarangam, což je tanec na mosazném talíři, při cemž často tanečník balancuje s nádobou vody na hlavě a někdy i zapálenými lampami v rukou. Hudba ke Kučipudi je samozřejmě karnatická, typickými nástroji je buben mridanga, flétna, činelky mandžíry, vína a housle.
Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Kostýmy jsou velmi podobné, jako u Bharatanátjam. Většinou je to sárí anebo kostým ušitý z tradičního sárí, který má zavázané sárí připomínat. Sárí většinou mívá okraj v jedné barvě, hustě zdobený zlatem, se kterým kontrastuje zbytek sárí, většinou jednobarevný v odlišné barvě.