Tamil Nadu - země svatebních sárí
Počet obyvatel: 68 milionů
Hlavní město: Chennai (Madras)
Jazyk: Tamilština
SPZ: TN
Tamil Nadu je stát chrámů a hedvábných sárí. Nejstraší chrámy pocházejí ze 7. století. Vysoké vstupní brány do chrámových komplexů - gopuramy - jsou dominantou každého města. Lidé jsou zde velice zbožní a právě proto zde najdeme spoustu posvátných míst, jako je Mahábalipuram, Čidambaram, Kumbakónam, Raméšvaram nebo Kanyakumari. Každý turista by měl vidět alespoň chrám Mínakší v Madurai. Dalším lákadlem jsou Modré Hory - Nílgiri.
Minakshi chrám v Madhurai Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Tamil Nadu v minulosti
Tamil Nadu ovládaly tři velké dynastie - Čolové východ, Pandjové střední část a Čérové západ. V 7. století to pak byli Pandjové. Ve 13. století přišla ze severu invaze muslimů a ve spojení s Hinduistickými dynastiemi vznikl stát Vidžajanágar, který pokrýval téměř celou jižní Indii. Ten se ale nakonec rozdrobil na mnoho malých státečků. Během 18. století docházelo k mnoha konfliktům mezi Brity, Francouzi a Dány, z nihž nakonec vítězně vyšli Britové, které až na malé oblasti ovládli celé Tamil Nadu a udrželi se až do vyhlášení nezávislosti.
Mahabalipuram Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Hudba a tanec
V Tamil Nadu se nenarodil jen světoznámý umělec z 18. století Thjagarádž, ale pochází odtud i mnoho jiných vynikajících hudebníků. Hraje se zde zejména karnatická hudba a nejpoužívanějšími nástroji jsou housle, flétna vína a buben mridanga. Tamil Nadu proslavil také snad nejznámější indický tanec - Bharatanatjam. Okolo Hlavního města Čennai se také nachází mnoho filmových studií.
Bharatanatyam Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Obrazy Tandžore
Mezi nejznámější podoby tamilského umění zajisté patří obrazy pocházející z Tandžore neboli Thandžavur. Detailní zpracování postav doslova bere dech. Původní obrazy byly vykládané pravými diamanty, rubíny a jinými drahokamy. V součastné době se používají jen zlaté folie a polodrahokamy. Na dřevěný základ se připevní hedvábná látka a na ni se nanášejí přírodní barvy. Vše se nakonec dozdobí polodrahokamy, provázky, korálky, zlatými foliemi. I když původními náměty obrazů byla jen indická Božstva, nyní umělci zobrazují i květiny, ptáčky nebo slony.
Tanjore obraz Zdroj: https://commons.wikimedia.org |
Více o Tamil Nadu uvidíte v tomto dokumentu:
Kánčípuramská sárí
Tamilské hedvábné látky kupovali již Řekové. Samostatnou kapitolu tvoří sárí z Kánčípuram, která si jako svatební oděv vybírají dívky z celé Indie i mimo ni. Starobylé město Kančípuram se nachází 60 km od Chennai. 75% všech obyvatel závisí přímo nebo nepřímo na výrobě exkluzivních hedvábných sárí. Samotné hedvábí se zde ale nevyrábí, to se dováží z Bangalore a ostatních částí Karnataky a zlaté a stříbrné nitě zase ze gudžarátského Suratu. Části tradičních kánčípuramských sárí se vyrábí ze tří nití - hedvábné, zlaté a stříbrné, které jsou spletené do sebe. Proto je látka těžší a také podstatně dražší, než ty okolních měst Arni nebo Dharmavaram. Ale slávu těmto sárí přinášejí hlavně jejich propracované vzory. Tradičními vzory jsou mango, slon, páv, diamant, lotos, nádoba na vodu, popínavá rostlinka, květina, papoušek nebo slepice. Na některých exkluzivních sárí můžeme dokonce obdivovat celé historické nebo mytologické příběhy. I když tradiční kánčípuramská sárí mívali okraje tenké, díky obrovské poptávce je dnes uvidíte téměř výhradně s obrovskými okraji. "Madras sárí" neboli pukai madrasi je výraz pro hedvábná sárí oblíbená u vysoce postavených dam hlavního města počátkem 20. století. Skládala se z tmavého základu (námořnicky modrá, lahvově zelená, vínová, fialová) doplněná jasně červenými (a později i jasně růžovými) okraji. Tato barevná kombinace dodnes tvoří výrazné procento produkce tamilských hedvábných sárí obecně.
Coimbatore sárí
I když jsou místní sárí bavlněná, jsou tak nádherná, že směle konkurují i těm hedvábným. Díky speciální úpravě se jejich jemná, ale nesmírně kvalitní bavlna mírně leskne a to není vše. Tato sárí jsou na okrajích a vlečce velmi bohatě vyšívána zlatem, do kterého se často púřidávají ještě jiné barvy. Propracovanost a nápaditost vzorů je skutečně ohromná. Sárí z Coimbatore bývají až na výjimky dvoubarevná - jedna barva je na základě sárí, druhá, většinou tmavší a kontrastní, zdobí okraje a vlečku. Velkou výhodou je, že se oproti ostatním bavlněným sárí málo mačkají.
Madurai neboli Mínakší sárí
Tato veselá sáríčka jsou naprosto nezaměnitelná - poznáte je na první pohled. Na jednobarevný základ z pevnější bavlny, která se pěstuje přímo na místních polích, je celý potištěn voskem nebo razítky droboučkými butti v kontrastní barvě, ve které jsou i okraje. Ty bývají téměř vždy alespoň lehce vyšity zlatem. Kromě puntíků (ta napodobují batiku bandhani, kterou vyráběla komunita saurastra) nebo čtverečků najdeme na těchto sárích i květinky, zvířátka či postavičky. Tato sárí jsou oblíbená po celé Indii zejména pro běžné nošení.
Ostatní bavlněná sárí
I když vypadají tamilská sárí podobně, jako jejich kolegové ze severnějšího Andhra Pradeshe, jsou vyrobena z mnohem jemnější a lehčí bavlny. I když tradičně se sárí tkala zásadně s tenkými okraji, postupně přišla do mídy sárí tkaná ve vesnici Kornad (proto kornad sárí). Ta se vyznačovala právě okraji širokými, často jednoduchými a bez zdobení. Název Kornad sárí se pro tento typ tkaný v celé jižní Indii používá i nadále, i když v samotném Kornadu se už sárí dávno netkají. Jeho význačné postavení převzala města, jako je Salem, Kumbhakonam nebo Arni.
V Tamil Nadu jsou vVelmi oblíbené jsou vesnické motivy kostiček a mřížek, které dokáží Tamilci zkombinovat do tisíce možností. Některá sárí mohou připomínat ubrus, jiná jsou zase exkluzivní, královská. Neexistuje limit na velikost čtverečků - od takřka neviditelné mřížky mohou přejít až k obrovským kostkám. Vskutku honosná jsou pak sárí z Kančípuram, kde se tkají i jejich vyhlášení hedvábní kolegové. Vyznačují se obrovskými zlatými kraji s nejrůznějšími motivy - ty jsou vyšity někdy na jednobarevném, ale často na poměrně vesnicky vypadajícím základu. Překvapí ale jiný typ kančípuramských sárí - ta jsou naopak jedna z nejprostších, která v Indii naleznete - jednobarevná sárí s tenounkými kraji jsou na ozdoby velmi skoupá. To ale neubírá na jejich prosté kráse. Ve velké oblibě jsou v Tamil Nadu stále osmijardová sárí. Ta jsou většinou jednoduchá, jen se zlatými okraji.
Pavada-davani
Mladé, neprovdané dívky ale sárí v Tamil Nadu nenosí. Stejně, jako v sousedním Andhra-Pradeshi nosí polosárí neboli komplet nařasené hedvábné sukně a čoli (látka stejná, jako kančípuramská sárí) doplněné dhupattou.
Pavada-davani |
Originální místní verze vázání sárí můžete nastudovat zde: